Scrisoarea unui profesor către președintele Iohannis

Domnului Preşedinte Klaus Iohannis

M-am hotărât să vă scriu această scrisoare deschisă pentru că şi dumneavoastră sunteţi profesor şi cunoaşteţi bine situaţia din învăţământul românesc. Acest învăţământ continuă să alunece vertiginos spre coada clasamentelor europene şi mondiale, cu toate că, potrivit oficialilor, în acest domeniu s-au făcut cele mai multe reforme, este drept, una mai ciudată decât alta. După decembrie 1989, dar mai ales după 2000, toţi guvernanţii fără excepţie, au început implementarea unor proiecte care n-au făcut decât să erodeze şi să distrugă acest sector. Începutul a fost făcut cu subfinanţarea sistemului şi proasta retribuire a dascălilor, pentru că în felul acesta tinerii capabili nu au mai avut nici o motivaţie să devină profesori. S-a trecut apoi la politizarea îmvăţământului, exact ca sub regimul comunist, dar o politizare mult mai dură deoarece puterea este deţinută alternativ de mai multe partide şi la patru ani conducerea şcolilor se schimbă. Pentru a evita schimbarea, unii directori se prostituează şi schimbă fără nici o jenă partidul, încurajaţi şi de primarii care i-au pus în funcţie şi care au procedat la fel.Politizarea merge de la director la omul de serviciu pentru că totul trebuie ţinut sub control,şcoala fiind o veritabilă maşină de vot,atât prin elevii majori,cât mai ales prin părinţii lor,căci ce nu face un părinte pentru copilul său?

Numirea directorilor de şcoli de către primari s-a copiat după modelul occidental, dar s-a omis un lucru esenţial, una este mentalitatea românească şi alta cea occidentală, bazată pe corectitudine şi pe promovarea celor de valoare. Aplicată în stil românesc, această reformă a creat adevărate monstruozităţi sub forma unor dinastii locale cu tatăl primar,soţia director coordonator,fiul director de şcoală,nora secretară,nepotul administrator etc.Dacă ai coloană vertebrală şi ai curajul să ai altfel de opinie decât ei, încep şicanele şi presiunile de tot felul, indiferent de valoarea ta profesională. Pentru că între timp, cu tatăl primar, progenitura sa s-a transformat în geniu absolvind în câteva luni încă o facultate şi luând şi doctoratul,fără să ştie unde este sediul facultăţii şi care este titlul lucrării de doctorat, pentru că diplomele au fost ridicate de tăticul.

Marginalizarea profesioniștilor și promovarea nulităților s-a mai făcut în România în perioada de început a comunismului.De atunci s-a născut această ură și intoleranță față de valori, reactivată azi în țara noastră. Puși să conducă unități în care se fac oameni, aceste genii apărute peste noapte distrug și ce a mai rămas, pentru că nu știu să facă altceva și trebuie să respecte sarcinile primite de sus, sarcini pe care ei nu le înțeleg, de aceea au și fost puși acolo, dar le execută. În felul acesta învățământul produce tineri slab pregătiți, confuzi, ignoranți, debusolați și săraci care să poată fi manevrați cu ușurință o dată la patru ani. Să nu spuneți că avem și olimpici, este adevărat, dar cât reprezintă ei din numărul elevilor din România? Din păcate marea masă a lor este semianalfabetă iar după terminarea liceului sau a facultății vor deveni șomeri,vulnerabili în fața realității și fără principii,așa cum au învățat în școală și au văzut în în viața de zi cu zi.Cum să-I spui că legea și valorile trebuie respectate și urmate, cînd el vede în şcoală şi peste tot că pentru a reuşi în viaţă trebuie să faci exact invers ?

Domnule Președinte, învățământul este lovit sistematic și de ministerul învățământului prin legi și regulamente bizare și absurde, încât nu poți să nu-i bănuiești de rea credință chiar pe cei ce trebuie să aibă grijă de sistem.Cum altfel se poate explica faptul că un profesor care are rezultate foarte bune la bacalaureat nu poate primi gradație de merit,iar altul la care aproape toată clasa a picat examenul o primește? Ce premiază ministerul? Se pare că diriguitorii sistemului îi încurajează pe cei care nu-și mai țin nici orele de curs, ele fiind înlocuite de așa numite proiecte, câțiva profesori se adună într-o clasă, unul citește un referat pe care nu-l ascultă nimeni, fiecare participant, și nu numai, primește o diplomă care înseamnă puncte pentru obținerea gradației.Sunt unii foarte activi participând la atât de multe asemenea acțiuni, încât au lucrat și 30-34 de ore pe zi, în afara orelor de curs.Totul este formal, caricatural și absurd, învățământul în sine nu mai interesează pe nimeni. Așa că replica pe care mi-a dat-o un inspector școlar din Neamț, cum că gradația de merit în învățământ nu se dă pentru merite în învățământ ci pentru alte activități,aproape că nu mai surprinde prin absurdul său, pentru că întreg sistemul este absurd. În curând cerințele unui absolvent de facultate vor fi numai de a ști să scrie și să silabisească, iar ale unui proaspăt profesor să știe să scrie și să citească.

Domnule Președinte, profesorii adevărați sunt tot mai puțini iar școala românească a fost copleșită de de încasatori de salarii și acest lucru se poate vedea din prăbușirea dramatică a calității îvățământului.Cei care nu pot ține o lecție se plasează sub umbrela unui partid politic și ajung directori, inspectori, parlamentari sau miniștri care nu pot face diferența între un lup și o vulpe. Puși în funcții de conducere ei vor produce numai catastrofe, dar probabil asta se și urmărește. În această viață lumească lucrurile au fost orânduite astfel: familile nasc copiii, școala îi face oameni, medicii îi repară iar specialiștii îi folosesc.Dacă distrugi școala, nu mai funcționează nici celelalte!
Domnule Președinte sper că veți citi scrisoarea mea și că nu veți rămâne singur în încercarea de a aduce România la normalitate, căci de această stare avem nevoie pentru a nu deveni un ospiciu european. Fiecare zi pierdută va atârna greu în viitoarea istorie a țării și în recuperarea anilor pierduți din 1945 încoace.

Vălu Năstăselu,profesor de istorie la Colegiul Național Ștefan cel Mare din Târgu Neamț, județul Neamț

Data : 24.03.2015

Sursa: Facebook.