Profilul de competență al directorului de unitate școlară
Principalele coordonate ale eficienţei funcţiilor manageriale de director şcolar sunt:
• să nu manifeste tendinţa de supraestimare a funcţiei, de conside-rare a faptului că funcţia îţi dă drepturi nelimitate;
• fiecare să-şi cunoască drepturile şi îndatoririle conferite de funcţie;
• acţiunile lor să corespundă aşteptărilor cadrelor didactice, ale elevilor, ale părinţilor, ale comunităţii locale etc.;
• realizarea legăturilor corespunzătoare cu ierarhiile superioare;
• existenţa cunoştinţelor, a deprinderilor, a aptitudinilor, a atitudinilor şi trăsăturilor morale corespunzătoare funcţiei;
• să realizeze obiectivele stabilite pentru unitatea pe care o conduce şi pentru disciplina pe care o coordonează.
Prezentăm, mai jos, competenţe posibile pentru director:
Competenţe pedagogice:
• să conducă procesul de predare-învăţare şi să valorifice cunoştinţe ştiinţifice de specialitate, psihopedagogice şi metodice la nivel înalt;
• să dovedească autoritate profesională recunoscută de cadrele didactice de specialitate;
• să demonstreze că poate lucra cu adulţi de diferite vârste şi îi poate motiva pentru realizarea obiectivelor propuse;
• să elaboreze şi să folosească instrumente de evaluare a procesului de predare-învăţare şi a nivelului de pregătire al elevilor;
• să posede cunoştinţe de psihologie şi de metodică.
Competenţe manageriale:
• să conducă grupuri ale organizaţiei şcolare şi să obţină rezultate cu acestea;
• să respecte legislaţia în domeniul învăţământului;
• să fie receptiv la nou şi creativ;
• să fie capabil să coordoneze activităţi diverse;
• să elaboreze fişa postului şi regulamentul de ordine interioară al şcolii;
• să fie capabil să se autoevalueze periodic şi să realizeze schimbări în urma autoevaluării;
• să realizeze diagnoza, prognoza şi proiectarea activităţilor orga-nizaţiei şcolare;
• să posede abilitatea de a ierarhiza sarcini;
• să gestioneze corect bugetul de timp al membrilor organizaţiei şcolare;
• să posede cunoştinţe generale din domeniul financiar-contabil.
Competenţe decizionale:
• să stabilească variante ale deciziei şi să o aleagă pe cea mai potrivită problemei pe care o are de rezolvat;
• să lucreze în grup sau în echipă;
• să motiveze membrii organizaţiei şcolare pentru a-l urma ca leader;
• să dovedească flexibilitate şi curaj în luarea deciziilor;
• să urmărească implementarea deciziilor;
• să-şi asume responsabilitatea pentru toate acţiunile întreprinse.
Competenţe de relaţionare:
• să alcătuiască o echipă managerială pe criterii de competenţă;
• să manifeste încredere şi respect faţă de cei pe care îi conduce;
• să comunice deschis cu membrii organizaţiei şcolare şi să manifeste corectitudine în relaţiile cu aceştia;
• să delege responsabilităţi în cadrul organizaţiei şcolare;
• să colaboreze cu personalul din subordine;
• să consilieze cadrele didactice pe diverse probleme.
Competenţe de formare:
• să stabilească domeniile de formare pentru membrii organizaţiei şcolare;
• să realizeze programe de formare în unitate;
• să realizeze activităţi de formare;
• să motiveze cadrele didactice pentru propria dezvoltare profesională;
• să consilieze cadrele didactice pentru realizarea schimbărilor în procesul de predare-învăţare.