Forme de educaţie axiologică a preşcolarilor
Formele de educaţiei axiologică reprezintă modalităţile specifice de proiectare şi realizare a procesului educaţional la nivelul dimensiunii sale operaţionale conform obiectivelor stabilite.
Clasificarea formelor de educaţie axiologică a preşcolarilor presupune avansarea unor criterii specifice cu valoare pedagogică relevantă. Asemenea criterii vizează: ponderea acţiunii frontale, grupale, individuale în structura activităţii educative; ponderea metodelor educative; ponderea resurselor implicate în realizarea activităţii educative.
Ponderea acţiunii frontale, grupale, individuale în structura activităţii educative permite avansarea următoarei clasificări:
1. Activităţi în care predomină acţiunea frontală:
- jocuri populare;
- excursii;
- vizionarea spectacolelor pentru copii;
- serbări etc.
2. Activităţi în care predomină acţiunea grupală:
- vizite cu scop educativ;
- jocuri didactice;
- activităţi după interese;
- colinde, scenete etc.
3. Activităţi în care predomină acţiunea individuală:
- lucrări practice;
- lectura suplimentară;
- elaborarea de jocuri;
- colinde etc.
Ponderea metodelor angajate în activitatea educativă permite avansarea următoarelor forme:
- jocul;
- vizitele-excursiile;
- activitatea de construire, aplicare etc.