Forme de educaţie axiologică a preşcolarilor

Formele de educaţiei axiologică reprezintă modalităţile specifice de proiectare şi realizare a procesului educaţional la nivelul dimensiunii sale operaţionale conform obiectivelor stabilite.

Clasificarea formelor de educaţie axiologică a preşcolarilor presupune avansarea unor criterii specifice cu valoare pedagogică relevantă. Asemenea criterii vizează: ponderea acţiunii frontale, grupale, individuale în structura activităţii educative; ponderea metodelor educative; ponderea resurselor implicate în realizarea activităţii educative.

Ponderea acţiunii frontale, grupale, individuale în structura activităţii educative permite avansarea următoarei clasificări:

1. Activităţi în care predomină acţiunea frontală:

  • jocuri populare;
  • excursii;
  • vizionarea spectacolelor pentru copii;
  • serbări etc.

2. Activităţi în care predomină acţiunea grupală:

  • vizite cu scop educativ;
  • jocuri didactice;
  • activităţi după interese;
  • colinde, scenete etc.

3. Activităţi în care predomină acţiunea individuală:

  • lucrări practice;
  • lectura suplimentară;
  • elaborarea de jocuri;
  • colinde etc.

Ponderea metodelor angajate în activitatea educativă permite avansarea următoarelor forme:

  • jocul;
  • vizitele-excursiile;
  • activitatea de construire, aplicare etc.