Formation continuee pour les professeurs de francais langue etrangere

In perioada 1-19 august 2011 am avut prilejul de a-mi imbogati orizontul si competentele profesionale prin participarea la stagiul de formare continua FORMATION CONTINUEE POUR LES PROFESSEURS DE FRANCAIS LANGUE ETRANGERE, stagiu organizat de Institutul Superior de Limbi Moderne (ISLV – Institut Superieur Des Langues Vivantes) din cadrul Universitatii din Liege – Belgia. Acest curs de formare a facut parte din cadrul Programului sectorial Comenius-LLP – Formare continua pentru profesori si alte categorii de personal implicat in educatie, subcomponenta a Programului de Invatare Pe Tot Parcursul Vietii.
Finantarea a fost fost asigurata din fondurile Comenius-LLP si FSE (Fonduri Structurale Europene).
Cursul de formare a avut ca obiective principale:
– oferirea unei imagini generale a noilor strategii in didactica Limbii Franceza- limba straina;
– confruntarea diferitelor viziuni didactice reprezentate pe parcursul stagiului;
– dezvoltarea reflectiei pedagogice a profesorilor asupra practicii pedagogice si punerea la punct de noi strategii inovatoare (folosirea TICe, dezvoltarea notiunii de interculturalitate);
– prezentarea realitatii socioculturale a Comunitatii Wallonie-Bruxelles in Europa actual cu ajutorul documentelor autentice si a vizitelor culturale;
– dezvoltarea schimbului intercultural;
– diversificarea si dezvoltarea competentelor de conceptualizare a scenariilor didactice conform CECR (Cadrul European Comun de Referinta).

Stagiul a fost impartit in trei module:
– Cultura francofona din Belgia (10 h);
– Ateliere didactice FLE (40 h);
– Lingvistica (10h).

Am luat parte la doua conferinte sustinute de directorul Institutului, Jean-Marc Defays:
– „Le role et les responsabilites du professeur de langues” ;
– „Civilisation, culture, interculturel – Comment les concevoir et les enseigner?”

La acest stagiu au participat profesori atat din Europa (Romania, Austria, Spania, Italia, Polonia, Portugalia, Rusia, Slovacia si Cehia), cat si din Africa si Asia (Egipt, Maroc si China).

Prima saptamna a fost destinata descoperirii istoriei si culturii Belgiei. Au fost organizate vizite la doua muzee din Bruxelles (Musee de BelVue si Musee Magritte), dar si la obiective culturale ale orasului Liege (muzee, monumente, biserici).
A doua saptamana a fost alocata redactarii scenariilor didactice cu specific cultural belgian. Astfel, au fost create grupuri de lucru din 3-4 profesori din tari diferite. In ajutorul acestora, organizatorii au oferit diferite materiale scrise si multimedia. S-au folosit diferite metode de lucru: brainstorming, prezentari ale conceptelor si materialelor de lucru, dezbateri, lucru in grup, activitati pe grupe, simulari.
Rezultatul acestui stagiu a fost incarcarea scenariilor didactice pe platforma Moodle a ISLV si , in penultima zi de curs, prezentarea de catre un reprezenatant al fiecare grup constituit a acestor scenarii (10-15 minute), prezentare evaluata atat de organizatori, cat si de membrii celorlalte grupe.
Participantii au completat in ultima zi un chestionar referitor la calitatea activitatilor desfasurate.

Aceasta prima participare la un stagiu de formare a reprezentat o sansa de a aprofunda noi metode si tehnici de predare a limbii franceze, mi-a creat noi perspective pe plan professional si de a crea noi legaturi profesionale cu colegi din alte tari.

PRODAN Alexandru-Adrian
Scoala de Arte si Meserii C. V. Nechita Focuri, jud. Iasi