Eseul

Reprezintă un tip de item în care subiectul evaluat este solicitat să producă un răspuns liber, în conformitate cu anumite cerinţe sau criterii formulate.

În funcţie de dimensiunea răspunsului aşteptat, pot fi proiectate două categorii de eseuri:

eseul cu răspuns scurt (minieseul), în care limita de spaţiu este clar precizată în cadrul cerinţei;

eseul cu răspuns extins, în care dimensiunea răspunsului este la alegerea respondentului, singura limită care acţionează fiind cea a timpului avut la dispoziţie.

În funcţie de gradul de detaliere a cerinţelor şi criteriilor formulate pentru elaborarea răspunsului, deosebim:

eseul structurat, în care răspunsul aşteptat este orientat prin cerinţele formulate, libertatea de organizare a răspunsului nefiind totală;

eseul liber, în care nu sunt creionate jaloane pentru răspunsul aşteptat, la alegerea persoanei evaluate fiind atât elementele care vor fi incluse în răspuns, cât şi modul lor de organizare; această a doua categorie răspunde mai ales unor obiective vizând originalitatea, creativitatea, scrierea imaginativă.

Caracteristici generale

  • eseurile pot acoperi o gamă largă de obiective, de la cunoaştere, până la analiză şi evaluare;
  • având în vedere lungimea răspunsului aşteptat, mai ales în cazul eseurilor extinse, timpul necesar pentru producerea răspunsului este relativ mare, deci pot acoperi o arie relativ mică de conţinuturi/teme abordate într-un interval de testare;
  • timpul necesar pentru proiectarea acestui tip de item este relativ mic, însă creşte semnificativ timpul necesar corectării şi notării;
  • având în vedere îndepărtarea de „capătul obiectiv” al continuumului tipurilor de itemi, creşte în mod semnificativ subiectivitatea în notare, fapt care duce la scăderea fidelităţii; în acest sens, schema de corectare şi mai ales selectarea modalităţii de corectare joacă un rol esenţial.