Echipa “LIDER EUROPEAN“ preZENtă şi activă la Ziua Educaţiei Nonformale ZEN 2015

“ORICINE POATE INVĂŢA ORIUNDE TOT TIMPUL” este deviza sub care s-a desfăşurat  in 9-10 Octombrie 2015 Ziua educaţiei nonformale in România (ZEN).

La Colegiul Tehnic Energetic Craiova, elevi si cadre didactice credem in sloganul Agentiei Nationale pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formării Profesionale – “TRANSFORMĂM ROMÂNIA PRIN INVĂŢARE!

Din agenda noastră ZEN 2015 spicuim:

1. Open space “Despre sanatatea mediului si a noastra”
Activitatea se inscrie in preocupările noastre mai vechi, legate de importanţa sănătăţii mediului, dar si a sănătăţii fizice si mentale, a stilului de viaţă sănătos.
Participantii s-au familiarizat cu metoda de educatie nonformala “Open space”.

2. Cafenea publică “De la competenţele cheie ( conform UE) la dezvoltarea abilităţilor de viaţă ale elevilor/tinerilor”si-a propus să dezbata modalităţile de implementare reală a abilităţilor de viaţă specific fiecăreia dintre cele opt competenţe –cheie stabilite la nivel de Uniune Europeană.

Participantii s-au familiarizat cu metoda de educatie nonformală “Cafenea publică”.
Am utilizat energisere si ice-breaking-uri.
Respectând regulile specifice “open space” si “cafenea publică”, am utilizat materiale de diseminare de la seminarii europene  pentru profesori si pentru lucrători de tineret.

Activitatea s-a inscris in programul de activităţi al Colegiului Tehnic Energetic Craiova din cadrul Campaniei nationale de informare şi comunicare „Europa, casa noastră-Lider European”, finantat de Comisia Europeană prin Reprezentanţa Comisiei Europene in România, din perioada 2014- 2015.

Implicarea elevilor din echipa ce va reprezenta liceul la concursul national „Europa, casa noastră-Lider European” în activitățile organizate cu ocazia  Zilei educaţiei nonformale in România a fost , ca in toate activitatile din cadrul proiectului „Lider European”, foarte buna.

zen_craiova “Ce este educatia nonformală?” se mai intreabă incă multi tineri , dar si adulţi .

”Educaţia formală şi nonformală sunt complementare. Ele coexistă. Elementele uneia se pot regăsi în cealaltă” (Citat din raportul Grupului de lucru pentru Educaţia nonformală, din cadrul Consiliului Europei, anul 2001)
În 1997 UNESCO definea educaţia nonformală ca fiind constituită din „orice activităţi educaţionale organizate şi susţinute care nu corespund exact a ceea ce numim educaţie formală. Aceasta poate fi realizată în cadrul sau în afara instituţiilor de educaţie şi se adresează persoanelor de toate vârstele (…) Educaţia nonformală nu urmează un sistem ierarhizat şi poate diferi ca durată, fără a implica în mod obligatoriu certificarea rezultatelor învăţării”.

 

Contextul în care se desfășoară activitățile de educație nonformală  poate fi ghidat de principii specifice, dar și prin politici (europene, naționale – Legea Educatiei Nationale , de exemplu). Educația în context nonformal are:

  • activități bine planificate;
  • obiective specifice clare (deși  nu urmărește un anumit curriculum );
  • caracter experiețial, participativ, inovativ, interactiv;
  • rezultate cuatificabile;
  • metode active, creative, interactive;
  • nu conduce în mod automat la certificarea cunoștințelor și a competențelor dobândite.

Metode de lucru și activități: jocuri; flashmmob; debrief; writing theatre; teatru playback;origami teatru; teatru labirint/senzorial; teatru de improvizație; teatru forum; team-building; biblioteca vie; training; facilitare grafica ; cafenea publică;pantomima ; storytelling; public speaking; atelier/workshop; vânătoare de comori; origami; open space technology; animație socio-educativă; debate; animație stradală; photovoice.

Actorii implicați pot fi: școli ; asociații și fundații; organizații guvernamentale; spitale; palate ale copiilor; consilii locale; case de cultură; CJRAE; ISJ; grupuri informale; librării; cinematografe; primării; muzee; biblioteci; DJT; teatre.

Etapele procesului educativ nonformal sunt: organizarea, implementarea, monitorizarea și evaluarea.

Rezultatele obținute se pot concretiza în plan personal, prin formarea unor atitudini (optimism, toleranță, încredere), abilități (comunicare, colaborare) și cunoștințe (semantice, empirice, sociale), dar și la nivel comunitar, dezvoltând spiritul civic și angajabilitatea.

Recunoașterea acestora se poate face prin portofoliul personal, în educația celor implicați, dar și pe piața muncii.

Implicarea elevilor în activități de educație nonformală are multiple avantaje. Psihologii consideră că elevii, care în timpul școlarității sunt implicați, de exemplu, în activități de voluntariat (dezvoltă abilitățile empatice, spiritul de echipă, comunicarea, adaptarea, toleranța) în cluburi de dramă si de debate  (le permite o mai bună exprimare a sentimentelor și o mai bună înțelegere a celorlalți) au o mai bună inserție pe piața muncii, au o rată mică de abandon școlar, sunt extrovertiți, concurentiali, comunicativi, persuasivi, apreciați la locul de muncă, loiali, încrezători.

Profesor Mariana Lulache

Colegiul Tehnic Energetic Craiova

Lasă un răspuns

Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii pe site sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Info

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close