EBC a creat puntea interculturală dintre Borşa şi Carastelec

Proiectul „eDialog – Cultura fără bariere”, care a câştigat un grant în cadrul programului „eCULTURA”, finanţat de MCSI prin proiectul „Economia Bazată pe Cunoaştere”, s-a finalizat cu succes. Acest proiect le-a dat posibilitatea elevilor din localitățile Borşa (jud. Maramureş) şi Carastelec (jud. Sălaj) să se cunoască și să interacționeze mai mult unii cu alții, în ciuda diferențelor sociale și culturale dintre ei, în primul caz fiind vorba de copii aparținând unei comunități urbane cu o populație majoritar română, iar în cel de-al doilea – de copii ce provin dintr-o comunitate rurală, cu o populație preponderant de etnie maghiară.

Proiectul „eDialog-Cultura fără bariere”, derulat în cele două localităţi partenere, în perioada 5 iulie 2012 – 7 septembrie 2012, a implicat în total un număr de 40 elevi, câte 20 din fiecare comunitate, elevi care au fost încurajați să încerce să creeze o punte de legătură interculturală între ei și, mai apoi, între cele două comunități.

Pentru împlinirea acestui deziderat a fost încheiat un parteneriat între Biblioteca Orășenească Borșa, Biblioteca Comunală Carastelec și Biblioteca Școlară a Școlii cu clasele I-VIII „Ion Creangă” din Borșa, după care a fost stabilit un bogat calendar de activități cultural-educative la baza cărora a stat utilizarea intensivă a mijlocelor IT&C cu care cele două comunități au fost dotate prin programul EBC.

Activitatea elevilor din cele două comunități partenere a fost coordonată de către managerul de proiect, bibliotecara Tinuţa Grec, de managerul RECL Borşa, Sergiu Gabriel Kotorbacs, precum şi de bibliotecarele din Carastelec, Csilla Szabo, Timiş Viorica, Daniela şi Mihali Janeta.

Borşa şi Carastelec, prin ochii elevilor

Prima etapă a proiectului a constat în identificarea celor mai frumoase locuri și a celor mai interesante obiective din fiecare localitate, potrivite pentru a fi prezentate celeilalte comunități.

Astfel, atât elevii din Borşa, cât și cei din Carastelec și-au cutreierat localitățile de la un capăt la celălalt pentru a fotografia tot ceea ce au considerat a fi mai reprezentativ pentru ei, după care fiecare grup s-a întâlnit cu câte un meșter popular cunoscut din fiecare localitate, pentru a culege informații despre tradițiile, obiceiurile și portul popular din zona fiecăruia .

Fotografiile, înregistrările video şi impresiile celor din Borșa au fost comunicate on-line, prin intermediul logisticii bibliotecii orășenești, grupului de elevi din Carastelec, în timp ce elevii din Carastelec au transpus tot ceea ce au vazut în comunitatea lor în desene pe care le-au realizat la biblioteca din localitate.

“A fost o activitate educativă şi interesantă. Am văzut locuri noi şi obiective pe care nu le cunoşteam”, a consemnat Andreea, o elevă din Borșa, pe blogul “eDialog – Cultura fără frontiere”.

Văzând fotografiile şi înregistrările video realizate de elevii de la Borşa, Klementina Kovács a scris şi ea: “Aveţi un oraş cu o privelişte minunată”. La rândul ei, bibliotecara Csilla Szabo mărturisea că „obiectivul care i-a impresionat cel mai mult pe copiii din Carastelec a fost parcul din centrul civic al oraşului Borşa”.

Felicitându-i pe elevii din Carastelec, pentru activităţile desfăşurate în cadrul acestei etape a proiectului, Tinuţa Grec a scris: “Dragii mei, aţi fost tare hărnicuţi! Aţi vizitat atât de multe obiective şi aţi realizat şi nişte desene extraordinare”.

Sesiunele de lucru, doldora de activităţi

Cea de-a doua etapă a proiectului, care s-a desfășurat în luna august, a cuprins patru activităţi majore: instruirea şi utilizarea echipamentelor şi aplicaţiilor IT, transmiterea, via Internet, a fotografiilor făcute de elevii din Carastelec către Biblioteca Orăşenească Borşa, digitalizarea fotografiilor şi a desenelor efectuate de elevii din grupurile ţintă, la sediul Bibliotecii Orăşeneşti Borşa, actualizarea blogului proiectului.

În data de 23 august 2012, elevii implicaţi au participat la o nouă sesiune de lucru, desfăşurată la sediul Bibliotecii Orăşeneşti Borşa. Agenda sesiunii a cuprins căutarea informaţiilor despre comunităţile din proiect în bazele de date şi în colecţiile bibliotecilor, transmiterea datelor de la Carastelec către Biblioteca Orăşenească din Borşa, alcătuirea prezentărilor Power Point şi editarea broşurilor.

„La finalul activităţilor, elevii din Carastelec au urmărit prezentarea despre Borşa, iar cei din Borşa au vizionat prezentarea despre Carastelec. Astfel, cele două comunităţi şi-au dezvăluit identitatea şi particularităţile, dând ocazia elevilor din cele două grupe să cunoască mediul şi cultura celorlalţi. Prin intermediul aplicaţiei Skype, elevii au interacţionat şi au schimbat impresii despre comunităţile în care trăiesc”, a explicat managerul de proiect Tinuţa Grec.

La întrebarea celor din Carastelec referitoare la satul lor, Alexandra a consemnat, în numele elevilor din Borşa: “Ne place foarte mult. Am văzut fotografiile. Aveti obiective interesante. Mi-au placut pozele făcute la meşterul popular”.

Însă, pe elevii din Borşa, potrivit celor spuse de ei, „cel mai mult i-a impresionat baza sportivă existentă la Carastelec”.

Toate obiectivele propuse au fost atinse, la fel şi toate rezultatele aşteptate”

În data de 6 septembrie 2012 a avut loc ultima activitate din cadrul proiectului.

„Cu această ocazie, au fost prezentate broşurile realizate, iar cele două grupe de elevi au vizionat materialele pregătite pentru încărcarea, în curând, pe www.ecomunitate.ro şi pe www.europeana.eu. Fiecare echipă a încercat să îşi prezinte comunitatea într-o manieră cât mai favorabilă, punând în evidenţă tot ceea ce Borşa şi Carastelec au mai frumos şi mai valoros (deocamdată prezentările celor două comunități putând fi văzute aici). Toate obiectivele propuse au fost atinse, la fel şi toate rezultatele aşteptate. Legăturile create între cele două echipe de-a lungul desfăşurării proiectului, se vor continua cu siguranţă şi în afara lui”, a conchis managerul de proiect Tinuţa Grec.

Sursa: eComunitate