Diseminare stagiu de formare – Liege, Belgia

Ma numesc Farau Adrian, sunt profesor de romana si franceza la Colegiul National „Avram Iancu” Brad, judetul Hunedoara. Am urmat un stagiu de formare intitulat „Formare continua in domeniul limbilor” din Liege,Belgia in perioada 6-24 august 2012. Cursul s-a desfasurat pe doua coordonate:
O coordonata esentiala a vizat cursul in sine, desfasurat pe mai multe module si ateliere:
Modulul Franceza orala vorbita a fost sustinut de Laurence Wery, coordonatoarea si responsabila stagiilor de vara si s-a axat in primul rand pe specificul belgian al francezei vorbite, pe asa-numitele „belgicismes”. Acest modul s-a desfasurat pe durata a 12 ore si a cuprins o parte teoretica prezentata in format power point, dublata de varianta pe hartie a acestui format, si o parte practica ce a presupus lucrul individual, in binom, pe grupe, in vederea rezolvarii unor exercitii de diferite tipuri, avand ca suport texte de franceza vorbita in Belgia, cantece de la periferia capitalei belgiene sau franceze, documente audio-video din cadrul unor emisiuni radio si TV belgiene si franceze.
Atelierul de intelegere si exprimare scrisa, coordonat de Marielle Marechal, s-a desfasurat pe o durata de 8 ore si a avut aceeasi structura ca modulul de franceza vorbita. Suportul pentru rezolvarea unor exercitii a fost diferit, el presupunand in special texte de limba franceza si modul in care pot fi ele exploatate la ora de limba franceza ca limba straina. S-a facut o analiza obiectiva si eficienta a Cadrului de referinta, a nivelelor de performanta, a dificultatilor si a problemelor ivite in cadrul unor examene scrise internationale ( ca DALF sau DELF ). Ultima parte a acestui atelier a fost dedicata notiunii de evaluare a francezei scrise si a problemelor pe care le presupune aceasta notiune.
Atelierul TIC a avut cea mai lunga durata, desfasurandu-se in 16 ore de curs impartite astfel: 2 ore dedicate aspectelor teoretice cu privire la elaborarea unei secvente didactice valorificand o sitografie diversa. Prezentarea a fost facuta de catre Audrey Thonard, profesor de franceza, in format power point si a fost sustinuta de discutii, intrebari problematizante, experiente personale la clasa. 10 ore au avut caracter practic si au fost dedicate elaborarii unui scenariu didactic avand ca suport diverse site-uri legate prin competente si obiective didactice sau elaborarii unui chestionar online, aplicabil la ora de FLE, ambele demersuri didactice avand o tematica foarte variata. Am fost impartiti in grupe de 2, 3 sau 4 persoane si in sali diferite, in functie de aplicatia aleasa ( scenariu didactic sau chestionar ). A fost o ocazie foarte buna de a impartasi impresii de la clasa, din propria experienta, de a aplica cunostinte personale intr-un proiect comun. Ultimele 4 ore au fost rezervate prezentarii produsului finit, fiecare grup a sustinut si a argumentat alegerea facuta intr-o prezentare video sustinuta de una orala. La final, fiecare grup si-a postat realizarea pe platforma didactica a Universitatii din Liege, la adresa http://www.fle.islv.ulg.ac.be/.
Modulul de cultura, desfasurat pe o durata de 14 ore si sustinut de Frederic Saenen, s-a axat exclusiv pe cultura si pe civilizatia veche si moderna a Belgiei. Modulul a cuprins un chestionar de verificare a cunostintelor noastre despre Belgia in general, un curs de istorie a Belgiei si a problemelor geografico-administrative, un curs despre literatura belgiana, veche si actuala, un curs despre filmul belgian structurat in vizionarea unor secvente din cateva filme cunoscute in Belgia si discutii pe marginea secventelor vizionate dupa fiecare vizionare. Un statut aparte a avut vizita la Bruxelles in cadrul acestui modul, al carei scop a fost completarea unui chestionar ale carui raspunsuri se gaseau in exponatele muzeului de istorie Bellevue din Bruxelles. Tot in cadrul acestei activitati, am vizitat muzeul Magrite, cel mai mare pictor contemporan belgian. Verificarea raspunsurilor chestionarului, intrebari si impresii au avut loc in cadrul cursului de cultura care a urmat acestei vizite.
Un ultim atelier a fost cel de benzi desenate, coordonat de Veronique Gueury,in care ni s-a prezentat rolul si importanta acestui tip de document pentru ora de FLE.
O a doua coordonata au constituit-o activitatile culturale desfasurate atat in orasul gazda, cat si in alte orase ale Belgiei. Astfel, am vizitat cele mai cunoscute edificii si monumente ale orasului Liege ( primaria, biserici, muzeele, citadela etc.), dar si cele mai cunoscute puncte de atractie turistica, istorica, culturala ale Belgiei in cateva dintre frumoasele ei orase: Bruxelles, Bruges, Namur. Muzeul Bellevue, Muzeul Magrite, Parlamentul European, La Grande Place, catedralele si canalele din centrul istoric al Bruges-lui, Citadela din Namur sunt doar cateva dintre obiectivele vizitate.
Pe langa valoarea profesionala a stagiului, concretizata printr-un certificat de participare, stagiul a avut si o valoare personala, printr-o experienta unica intr-o tara unica si prin evolutia limbii franceze vorbite in situatii de comunicare complexe si reale. Recomand cu toata sinceritatea tuturor profesorilor de limba franceza si nu numai sa aplice in cadrul acestor tipuri de stagii de formare individuala, garantandu-le multumirea deplina. Va doresc un bun an scolar !