Diseminare mobilitate individuala Comenius Searching for Sampo, Finlanda 2012

Tema cursului de formare: Searching for Sampo: the north between east and west (Cautand Sampo: nordul dintre est si vest)

Organizatori: Educatief Centrum Noord en Oost, Olanda

Perioada si locul desfasurarii: 29.07.2012-04.08.2012 – Finlanda: Turku, Helsinki si alte locuri

Cursul “Searching for Sampo: the north between east and west” s-a concentrat pe: mostenirea culturala unica a Finlandei, in special in limba, literatura si peisaje; Finlanda ca spatiu influentat de dominatia estica (Rusia) si vestica (Suedia).

Reteaua de activitati si asociatii de mostenire culturala CHAIN, din care cursul “Searching for Sampo” face parte, creeaza si promoveaza instrumente si activitati precum cursuri si seminarii pentru a incuraja colaborarea intre persoane sau asociatii implicate in educatia in spiritul mosteniri culturale europene.

Continutul activitatii de formare:

– Fiecare zi s-a desfasurat urmarind un anumit aspect din tematica si in functie de acesta au fost alese si obiectivele vizitate si subiectele studiate.

– Acestea au inclus „Turku – capitala suedeza”, „Drumul Regelui, industrie, Kalevala”, „ Helsinki – capitala ruseasca”, „Helsinki – capitala finlandeza”, „Spre Est”, „Salbaticiune”.

– Cursul a pornit din vestul tarii si a ajuns in est, observand diferente istorice, culturale si sociale, parcurgand un drum metaforic prin istoria Finlandei. In centrul acestui drum s-a aflat epopeea nationala „Kalevala” (Sampo este in mitologia finlandeza o moara ce aducea prosperitate eterna proprietarului).

Activitatile de formare:

– Nu au avut loc prelegeri in sensul traditional al termenului, ci au avut loc discutii chiar in preajma obiectivelor la care au facut referire, imbinand astfel cursuri, seminarii si parti practice.

– La fiecare subiect discutat participantii au avut ocazia sa puna intrebari si sa faca paralele cu situatii din tarile de provenienta

Activitati individuale:

Inainte de stagiu

– familiarizarea cu proiectul prin lectura articolelor postate de organizatori şi de către participanti pe site-ul chain.to

– Redactarea unei prezentari personale si a scolii de provenienta

– Redactarea unui articol in care sa descriem un aspect al influentei estice sau vestice in mostenirea culturala a tarilor de provenienta

In timpul stagiului:

– traducerea unui poem postmodern finlandez in limba materna, traducere pe care am citit-o în cadrul unui mic cenaclu la care a participat si poetul Tomi Kontio, autorul poemului Eridanus.

Activitati de grup:

– Interpretarea unei scene din Kalevala. Reprezentatiile au avut loc pe parcursul intregii saptamani si s-au desfasurat in locuri relevante pentru scena respectiva.

– Barbatii participanti la stagiu au interpretat si o scena din “Cei sapte frati” de Aleksis Kivi (primul roman finlandez), care a avut loc in sauna

Activitati frontale:

– Prelegeri si seminarii la fiecare dintre obiectivele vizitate

– Lectura primului cant din Kalevala in propriile limbi in locul nasterii autorului

– Vizionare de documentare

– Cenaclu literar

– Discutii dirijate si libere

– Mese traditionale

– Sauna

– Realizarea unui traseu prin parcul national “Repovesi”

Toate activitatile, articolele si rezultatele pot fi consultate la adresa chain.to

Rezultatele stagiului de formare

Activitatea de formare m-a facut sa regandesc modul in care organizez o activitate de cultura si ciuvilizatie in cadrul orelor de limba engleza, mi-a improspatat interesul pentru disciplina pe care o predau si mi-a imbunatati competentele de utilizare a limbilor straine.   De asemenea mi-a actualizat cunostintele despre alte tari, culturi si sisteme educationale.   Nu in ultimul rand cred ca ma va ajuta sa motivez mai bine elevii pentru disciplina pe care o predau dar si sa le cresc interesul pentru valorile europene si pentru mostenirea culturala europeana.

Aceasta mobilitate individuala de formare continua a fost realizata cu sprijinul financiar al Comisiei Europene prin intermediul Agentiei Nationale ANPCDEFP, pe baza unei finantari din fonduri Comenius-LLP in cadrul programului comunitar de invatare pe tot parcursul vietii.

Acest material reflecta numai punctul de vedere al autoarei, iar Agentia Nationala si Comisia Europeana nu sunt responsabile pentru eventuala utilizare a informatiilor pe care le contine.

Cu respect,

Alexandra Nicoara