Diseminare curs de formare Ejournalism 2.0

Agentia Nationala pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale (ANPCDEFP) este o institutie care faciliteaza accesul la alternative europene de invatare continua si activa pentru personalul implicat in educatia scolara. Pentru aceasta ANPCDEFP:
Gestioneaza si aloca fonduri europene in domeniul educatiei, formarii profesionale si tineretului, Sprijina institutiile, organizatiile si persoanele in a-si dezvolta capacitatile si competentele, Incurajeaza si sprijina crearea de retele, schimbul de experienta, de bune practici si know-how, Formeaza si schimba atitudini si mentalitati, Adopta si promoveaza valorile europene si integreaza valorile romanesti in context european, Promoveaza o cultura a excelentei, …in numele Comisiei Europene.
Unul dintre programele principale si foarte importante pe care Agentia le sustine este Programul de Invatare pe Tot Parcursul Vietii. In cadrul acestui program, Comenius este prima componenta. Comenius se adreseaza institutiilor de invatamant preuniversitar de stat si private (de la gradinite la scoli postliceale) si tuturor membrilor comunitatii educationale care isi desfasoara activitatea in acest sector: elevilor, tuturor categoriilor de personal didactic, precum si autoritatilor locale, asociatiilor de parinti sau ONG-urilor care activeaza in domeniul educational. Comenius sprijina financiar realizarea de parteneriate scolare, proiecte de formare a personalului didactic, retele de parteneriat scolar, precum si participarea la stagii de formare initiala si continua pentru a creste calitatea si a consolida dimensiunea europeana în educatie.
O vizita pe site-ul Agentiei (http://www.anpcdefp.ro/) si apoi pe site-ul Programului de Invatare pe Tot Parcursul Vietii (http://www.llp-ro.ro/) va poate oferi foarte multe informatii despre activitatile de sprijin oferite de catre agentie, despre toate componentele Programelor (nu doar Comenius sau Erasmus) si despre oferta de cursuri si programe de formare, vizite de studiu sau alte forme de suport pe care ANPCDEFP le ofera tuturor persoanelor implicate in educatia scolara.

Datorita sprijinului financiar oferit de catre ANPCDEFP, prin intermediul Programului de Invatare pe Tot Parcursul vietii, prima componenta Comenius (Mobilitati Individuale de Formare Continua), am participat si eu, in perioada 10 – 11 iunie 2012 la un Curs de formare eJournalism in Finlanda. Cursul EJOURNALISM 2.0 – EDUCATIONAL COLLABORATION ACROSS BORDERS USING WEB BASED TOOLS, THE MIDNIGHT SUN, COURSE IN LAPLAND din FINLANDA mi s-a parut foarte util, in vederea imbunatatirii activitatii mele didactice (si nu numai), deoarece si-a propus sa atinga si a atins, printre altele, urmatoarele teme:
– Management educational si managementul proiectelor;
– ICT – tehnici informationale moderne de comunicare;
– Cetatenia europeana si dimensiunea europeana;
– Educatie interculturala;
– Elemente de Pedagogie si de Didactica;
– Probleme ale cursurilor social – generale, mass-media (Web 2.0), pe baza de proiect de e-learning.

IN VEDEREA PARTICIPARII LA ACTIVITATEA DE FORMARE DIN FINLANDA, in primul rand am incercat sa obtin toate informatiile necesare oferite despre curs de catre Institutia organizatoare pe sitehttp://www.ejournal.fi/lapcom2/ si pe link-urile aferente, inclusiv am vizualizat materialele informative distribuite de la cursurile anterioare, am vizualizat fotografiile realizate de catre participanti si organizatori si am citit marturisirile si articolele participantilor anteriori. De asemenea, m-am informat asupra zonei unde va avea loc cursul ( d.p.d.v. geografic, traditii, economie etc.)
In al doilea rand am strans foarte multe materiale (fotografii, filmulete, pliante cu Judetul Alba si cu activitatile din mediul rural) pentru a le prezenta organizatorilor din Finlanda si am realizat si o prezentare Power Point a Comunei si a Scolii Gimnaziale, Vidra, scoala in care activez, dar si a zonei deosebite (Muntii Apuseni, jud. Alba) in care aceasta se afla.
Din dorinta de a promova comuna si scoala Vidra (scoala specifica pentru invatamantul rural din munti Apuseni) peste granitele tarii, in aceasta prezentare PPT, cu ajutorul fotografiilor realizate de-a lungul activitatii didactice, dar si cu ajutorul explicatiilor, am incercat sa surprind o serie de activitati pe care le intreprindem/le-am intreprins la scoala sau in comuna, nu doar activitatea de la clasa si produsele ei (lucrari, desene, materiale informative etc.), proiecte diverse in care suntem implicati, serbari diverse, comemorari festivitati de premiere la diverse concursuri judetene sau nationale etc. De asemenea, nu am uitat nici oamenii deosebiti din scoala ce au contribuit si contribuie la buna desfasurare a activitatii, dar si zona deosebit de frumoasa in care poate fi localizata scoala. Cand spun zona deosebit de frumoasa, ma refer la Muntii Apuseni, la Comuna Vidra, comuna in care se afla Dealul cu Melci (acest deal cu melci fiind declarat rezervatie paleontologica si stiinfica, datorita sedimentelor senoniene, in care se pot observa fosile de gasteropode – melci de mare) si, de asemenea, comuna aflata la 10 km de Localitatea Avram Iancu, locul natal al eroului nostru national Avram Iancu, dar si de muntele Gaina, cunoscut si in strainatate pentru traditiile sale. Tot cu ajutorul fotografiilor inserate in prezentarea PPT am prezentat Biserica si frumoasa Expozitie Etnografica din comuna, expozitie ce prezinta casa, portul, obiceiurile, uneltele… traditiile noastre, istoria noastra. Acestea sunt doar cateva dintre aspectele ce au fost surprinse, comuna si zona oferind si alte curiozitati naturale sau obiective turistice despre care, folosind fotografiile, le-am vorbit tuturor participantilor.

PROGRAMUL CURSURLUI EJOURNALISM 2.0 – EDUCATIONAL COLLABORATION ACROSS BORDERS USING WEB BASED TOOLS, THE MIDNIGHT SUN, COURSE IN LAPLAND.
Activitatile de formare desfasurate au fost foarte variate si au inclus: cursuri obligatorii, sesiuni in plen, comunicari, videoconferinte, seminare optionale, ateliere de lucru, excursii, vizite la muzee si o seara internationala.
In prima zi, dupa toate aranjamentele necesare sederii in Inari, Finlanda (cazare, program etc.), a avut loc Deschiderea cursului, Stabilirea grupelor participantilor, Prezentarea organizatorilor, a companiei Euneos si a trainer-ilor, Prezentarea participantilor si a tarilor participante, Scurta prezentare despre rolul unei pagini eJournal si apoi Cina de bun venit.
In a doua zi, dupa Activitatea si Cuvantul de deschidere din Sala Parlamentului Centrului Cultural Sami Sajos, a urmat Prezentarea tehnica a modului in care se realizeaza o videoconferinta, explicarea sarcinilor si detaliilor tehnice necesare efectuarii uneia si participarea la o Videoconferinta cu profesori din India. De asemenea, in plen, a avut loc o Conferinta legata de modul in care poti sa realizezi un Proiect International. A urmat apoi o Excursie tematica in satul Nellim si la o Biserica Ortodoxa, in scopul cunoasterii traditiilor locului, portului, mancarii traditionale, obiceiurilor si a culturii Sami.
A treia zi a debutat cu: Prezentarea modului in care poti sa construiesti o Pagina de eJournal, Modul in care iti creezi propria pagina de eJournal, Modul in care realizezi un Articol pe pagina de eJournal si Modul in care publici articolul. A urmat cursul despre Crearea unui Photo-story sau a unui scurtmetraj tematic cu ajutorul unor programe speciale. Dupa ce s-au stabilit cele doua grupuri care vor participa la un Proiect International, membrii grupurilor au avut prima runda de intalniri (atelier de lucru) pentru a stabili Subiectele proiectelor. La sfarsitul zilei s-a desfasurat Seara Internationala, in care fiecare participant si-a prezentat tara sau regiunea natala prin intermediul alimentelor traditionale aduse si a obiceiurilor traditionale prezentate.
In cea de-a patra zi am avut mai intai Atelierul de lucru al Proiectului International la care particip (Regions 2 – http://www.ejournal.fi/regions2 ), apoi cursul despre Modul in care creezi si distribui diverse continuturi scolare (si nu numai) pe internet, Drepturi de autor etc. A urmat partea a doua a cursului despre Modul de utilizare a paginii de eJournal cu finalizarea articolului personal realizat acolo si a paginii personale ce poate fi vizualizata la: http://www.ejournal.fi/nv_edu , de asemenea, o Comunicare dedicata Schimbului de practici in proiecte internationale, in care participanti la alte proiecte internationale ne-au impartasit din experienta lor. La sfarsitul zilei am vizitat impreuna cu organizatorii Muzeul SIIDA (Sami Museum) si Northen Lapland Nature Centre.
In a cincea zi am avut al doilea Curs tehnic/teoretic despre Videoconferinte si am efectuat fiecare dintre noi cate o videoconferinta. Tot in aceasta zi am participat la o Conferinta despre Valorile europene si Comunicarea interculturala. La sfarsitul zilei am participat la o Excursie in natura pentru a observa vegetatia si relieful zonei.
In ultima zi am pus la punct ultimele detalii legate de Proiectul International Regions 2 (Subiecte, Subpuncte, Obiective, Intrebari, Modul de participare al elevilor, Modul de comunicare, Planificarea videoconferintelor, Termene limita pentru materiale etc.), apoi am avut o Sesiune de Evaluare online, urmata de Prezentarea in plen a celor doua proiecte incepute in aceasta saptamana si de Prezentarea in plen a celor mai bune pagini de eJournal realizate de catre participanti si articole publicate (am prezentat si eu pagina mea de eJournal si articolul despre Scoala si Comuna VIDRA) totul finalizandu-se cu Festivitatea de decernare a Diplomelor de participare. Seara s-a incheiat cu Cina festiva.
Pe tot parcursul cursului am avut la dispozitie: suporturi de curs in limba engleza, asistenta permanenta din partea organizatorilor, laptopuri, accesorii, conexiune internet, prezentari video si PPT, sprijin informational si tot ceea ce era necesar unui curs de acest gen.
Prin intermediul comunitatii Mixxt create special pentru participantii la curs de catre organizatori, http://midnightsuncourse2012.mixxt.com, si a paginii oficiale: http://ejournal.eduprojects.net/lapcom2tin legatura cu toti participantii si cu organizatorii, raspunzand tuturor solicitarilor acestora, atat in ceea ce priveste publicarea de articole pe pagina oficiala, cat si participarea la proiecte viitoare.

PARTICIPAREA LA ACTIVITATEA DE FORMARE A AVUT IMPACT ATAT LA NIVEL LOCAL, CAT SI LA NIVEL REGIONAL datorita, nu doar activitatii de popularizare pe care am desfasurat-o acolo, sau a Proiectului International in care am implicat scoala si, indirect, comunitatea locala, ci si datorita faptului ca in acest mod comunitatea locala, scoala sau alte institutii au reusit sa inteleaga rolul major pe care il pot avea mijloacele de comunicare informationala in viata si activitatile lor.
Mai concret, pagina de eJournal pe care, in urma stagiului de formare si in urma insusirii cunostintelor, am realizat-o in Finlanda, (http://www.ejournal.fi/nv_edu ), are in prim-plan Comuna si Scoala Vidra, datorita articolului pe care l-am realizat, The Village and The School VIDRA (http://www.ejournal.fi/nv_edu/index.php?action[]=IArticleViewer::evaluateArticle()#articleInfo), aceasta fiind una dintre modalitatile pe care le-am folosit acolo, pentru a populariza scolile din Romania, invatamantul rural din Muntii Apuseni, mai precis scoala si cateva aspecte legate de comuna Vidra. De asemenea, pagina mea internationala Education Across Borders, este foarte utila in tara si peste hotare (http://www.ejournal.fi/nv_edu/index.php … =FrontPage ). Pe aceasta pagina, atat eu, cat si colegii, sau alti membri ai comunitatii locale putem posta articole despre zona noastra, despre invatamantul romanesc, sau despre activitatile noastre, articole pe care sa le poata citi orice persoana din lume datorita avantajelor oferite de rapiditatea cu care circula informatia pe internet.
Videoconferintele si modul de realizare al acestora, ca rapiditate de transmitere a informatiei si ca metoda foarte utila de comunicare, sunt alte achizitii importante ce au si pot avea impact asupra comunitatii locale si asupra scolii.
Proiectul International Regions 2 [ http://www.ejournal.fi/regions2 ] prin obiectivele sale si prin modul in care se va desfasura incepand din octombrie 2012 are un impact deosebit asupra zonei, asupra elevilor, asupra comunitatii locale si, de ce nu, chiar asupra tarii, nu doar prin faptul ca ne popularizeaza activitatea peste granitele tarii, ci si pentru ca unul dintre obiectivele sale este acela de a dezvolta in elevi din tari diferite respectul fata de alte culturi, fata de cunoastere, fata de cunostinte diverse referitoare la istoria si geografia nationala, mod de viata, obiceiuri, traditii, modalitati de petrecere a timpului liber, achizitii lingvistice si competente informationale etc.
Un alt exemplu de impact poate fi constituit chiar de legatura pe care o voi tine cu organizatorii si cu ceilalti participanti, prin intermediul paginii personale de eJournal unde intentionez sa postez alte articole, atat la cererea organizatorilor, cat si din dorinta personala de a populariza activitatea scolii si zona, plasand astfel, activitatea comunitatii locale sau regionale, in atentia lumii intregi.

IN CEEA CE MA PRIVESTE, activitatea de formare a condus, in primul rand, la dezvoltarea personalitatii, la imbogatirea cunostintelor mele de informatica si la insusirea unor tehnici noi de comunicare deosebit de utile si necesare in zilele noastre, atat in activitatea desfasurata in cadrul scolii, cat si in celelalte activitati. In al doilea rand, avand posibilitatea de a intalni colegi din alte tari am reusit sa cunosc si alte sisteme educationale, sa fac schimb de experienta, sa discut despre punctele forte si punctele slabe ale unui sistem sau altul, sa cunosc alte culturi, obiceiuri si sisteme economice, sa-mi prezint tara si obiceiurile, sa stabilesc noi relatii profesionale
in vederea unor parteneriate viitoare, fiind constienta de importanta interdisciplinaritatii si, nu in ultimul rand, mi-am imbunatatit competentele lingvistice datorita conversatiilor ce le-am purtat in limba engleza.

Prof. Dr. NADIA VESA
Scoala Gimnaziala, Vidra
Judetul Alba