Barbacana – program de prevenire a dependenței de droguri

În prezent, problema dependenţei de droguri reprezintă una dintre cele mai importante preocupări în societatea noastră. De aceea, toate eforturile pentru a pune capăt consumului de substanţe toxice şi dăunătoare sunt binevenite. Obiectivul fundamental pe care ni-l propunem este acela de a determina schimbarea socială necesară pentru a putea reduce cererea şi pentru a putea proteja, cu toate strategiile care ne sunt la îndemână, categoria socială a tinerilor, lipsiţi de maturitate, în înfruntarea lor cu presiuni individuale şi colective. Ceea ce cunoaştem cu certitudine este interesul deosebit ce planează în jurul drogurilor (începând cu „drogurile legale”, ca de exemplu tutunul şi alcoolul, până la drogurile ilegale).

Ştim că lupta împotriva intereselor economice generate de piaţa drogurilor este foarte dură, dar putem schimba atitudinea tinerilor faţă de consumul de droguri şi îi putem imuniza pentru a fi mai rezistenţi la presiunile vieţii cotidiene; în acest fel, deja am câştigat parţial bătălia.

Prin programul pe care vi-l prezentăm încercăm să oferim o modalitate de acţiune pentru prevenirea consumului de droguri. Viitorul luptei împotriva dependenţei de droguri constă în faptul că tinerii nu trebuie să le consume sau, ca o variantă secundară, să amâne cât mai mult posibil momentul începerii consumului, pentru a stopa astfel trecerea către abuzul de droguri legale şi debutul consumului de droguri ilegale.

Debutul consumului anumitor substanţe, precum tutunul şi alcoolul, se situează la vârste foarte fragede (aproximativ doisprezece ani), după cum indică rezultatele obţinute prin cercetări.

Materialul pe care vi-l prezentăm îşi propune să faciliteze introducerea unui instrument ce implică mai mulţi factori, uşor de mânuit şi de aplicat, care să favorizeze apariţia condiţiilor necesare pentru prevenirea consumului de droguri, corespunzătoare elevilor de clasa a VII-a:
• Tehnici şi strategii pentru confruntarea cu situaţii cotidiene şi argumente coerente pentru a respinge consumul de droguri.
• Sentimentul de apartenenţă la un grup cu problematică şi nelinişti asemănătoare.
• Cunoştinţe şi convingeri legate de stiluri de viaţă sănătoase.
• O activitate coordonată în vederea atingerii obiectivelor propuse şi satisfacerii nevoilor proprii.
• Stabilirea unor relaţii de participare care să le ofere resursele necesare.

Toate acestea au loc într-o primă fază, în cadrul de referinţă, „şcoala”, unde se dobândesc cunoştinţe, valori şi se dezvoltă relaţiile sociale ale individului.

Programul de prevenire se poate realiza numai dacă toate activităţile relaţionate cu acesta se desfăşoară într-o manieră globală şi coordonată. Figura profesorului are ponderea sa, el fiind cel care asigură materialele şi moderează dezbaterile; de asemenea, este persoana responsabilă de crearea mediului adecvat, destins şi participativ, în care elevii să îşi poată exprima neliniştile, opiniile şi sugestiile.

Programul Barbacana este structurat în opt lecţii cu o durată de aproximativ o oră (acest interval se poate mări, în baza dinamicii grupului, până la două ore); lecţiile vor fi incluse în cadrul programului şcolar şi se vor desfăşura în trepte, una pe săptămână, dacă este posibil, în săptămâni consecutive, încercând a nu lăsa intervale de timp mai mari între o lecţie şi următoarea.

În continuare, vă prezentăm materialul cuprins de acest program:

• Caietul profesorului – Manualul profesorului

• Caietul elevului – Manualul elevului

Articole similare: